Οι γυναίκες που εκτίθενται σε υψηλά επίπεδα χημικών ουσιών, οι οποίες περιέχονται στα πλαστικά, προϊόντα οικιακής χρήσης, όπως οι συσκευασίες των τροφίμων (πλαστικά δοχεία, κονσέρβες), στα καλλυντικά περιποίησης (αρώματα, κραγιόν, προϊόντα για μαλλιά, βερνίκια νυχιών) και σε κοινά είδη του νοικοκυριού, εμφανίζουν εμμηνόπαυση δύο έως τέσσερα χρόνια νωρίτερα από τις γυναίκες που έχουν χαμηλές ποσότητες τέτοιων χημικών, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Σεν Λιούις της Ουάσιγκτον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό PLoS One, μελέτησαν στοιχεία για περίπου 31.600 άτομα, μεταξύ των οποίων 1.442 γυναίκες σε εμμηνόπαυση, με μέση ηλικία 61 ετών. Η μελέτη που δημοσιεύθηκε, δεν αποδεικνύει ότι πράγματι αυτές οι χημικές ουσίες προκαλούν πρώιμη εμμηνόπαυση, δείχνει όμως ότι υπάρχει συσχέτιση. Έτσι, οι συγγραφείς της μελέτης είπαν ότι τα χημικά αυτά αξίζουν περαιτέρω έρευνα.

Ειδικότερα, οι επιστήμονες ανέλυσαν δείγματα από το αίμα και τα ούρα των συμμετεχόντων ψάχνοντας την παρουσία 111 χημικών ουσιών που είναι ύποπτες ότι παρεμβαίνουν στην παραγωγή και στην κυκλοφορία των ορμονών εντός του σώματος. Από τα 111 χημικά, 15 εντοπίστηκαν να έχουν μεγαλύτερη από τα άλλα συσχέτιση με την πρόωρη εμμηνόπαυση: εννέα πολυχλωριωμένα διφαινύλια (PCB), τρία εντομοκτόνα, δύο φθαλικές ενώσεις και ένα τοξικό φουράνιο.

Oι γυναίκες που έχουν στο σώμα τους υψηλά επίπεδα PCB, φυτοφάρμακα, φθαλικές ενώσεις και ένα τοξικό χημικό που λέγεται φουράνιο έχουν εμμηνόπαυση δύο έως τέσσερα χρόνια νωρίτερα από τις γυναίκες που έχουν χαμηλά επίπεδα αυτών των ουσιών. Αιτία μπορεί να είναι επειδή αυτές οι χημικές ουσίες παρεμβαίνουν στον τρόπο που λειτουργούν οι ωοθήκες. Στα χημικά που εξετάστηκαν συμπεριλαμβάνονται φθαλικές ενώσεις, υποπροϊόντα και ρύποι από καύσεις σε βιομηχανικές μονάδες, φυτοοιστρογόνα, και φυτοφάρμακα. Πριν από δύο χρόνια, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε εκδώσει έκθεση που συσχέτιζε τα χημικά αυτά με πολυάριθμα προβλήματα υγείας.

Οι ουσίες αυτές ονομάζονται ενδοκρινικοί διαταράκτες διότι διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία των ορμονών του σώματος. Η νέα μελέτη είναι η μεγαλύτερη του είδους της και έδειξε πως οι γυναίκες που είχαν τα υψηλότερα επίπεδα από ορισμένες από αυτές τις ουσίες, είχαν μπει στην εμμηνόπαυση 2 έως 4 χρόνια νωρίτερα απ’ ό,τι οι συνομήλικές τους με χαμηλά επίπεδα των ουσιών αυτών.

«Τα χημικά που συνδέονται με την πρόωρη εμμηνόπαυση, μπορεί να οδηγήσουν σε πρόωρη διακοπή λειτουργίας των ωοθηκών, πράγμα που ως κοινωνία θα έπρεπε να μας ανησυχεί», αναφέρουν οι ερευνητές.

Κάποια από αυτά υπάρχουν επίσης στο χώμα, στο νερό και στον αέρα, δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Άμπερ Κούπερ, επίκουρη καθηγήτρια Μαιευτικής και Γυναικολογίας. Άρα είναι πέρα ​​από τον προσωπικό έλεγχο. Αλλά εμείς μπορούμε να αποφύγουμε κάποιες από αυτές τις ουσίες αν χρησιμοποιούμε γυάλινα ή χάρτινα δοχεία. Οι γυναίκες πρέπει να ελαχιστοποιήσουν την έκθεσή τους στις βλαβερές χημικές ουσίες που υπάρχουν στα καλλυντικά και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας που επιλέγουν.

Η ειδικός είπε ακόμη ότι είναι σημαντικό να ενημερωνόμαστε για την έκθεσή μας στα χημικά και να γνωρίζουμε τι περιέχουν τα προϊόντα οικιακής χρήσης που χρησιμοποιούμε. «Η πρόωρη εμμηνόπαυση ασκεί τεράστιο αντίκτυπο στην γυναίκα και επηρεάζει την ποιότητα της ζωής της», πρόσθεσε.

Η πρόωρη εμμηνόπαυση όχι μόνο επιδρά αρνητικά στη γονιμότητα του γυναικείου πληθυσμού, αλλά επίσης σχετίζεται πιθανώς με την πρόωρη εμφάνιση προβλημάτων υγείας, όπως καρδιοπάθειας, οστεοπόρωσης κ.α. Άλλα προβλήματα που έχουν συσχετιστεί με ορισμένα από τα ίδια χημικά, περιλαμβάνουν τον καρκίνο, το μεταβολικό σύνδρομο και -στα κορίτσια- την πρόωρη εμφάνιση της εφηβείας.

TherapyWave.eu